Türkiye’de kadınların istihdama katılımı ve yönetici konumundaki kadınların sayısı, uzun yıllardır toplumdaki cinsiyet eşitliğini etkileyen konular arasında. 14 ülkede 18.000’den fazla üyesi olan Hollanda merkezli sivil toplum kuruluşu LEAD Network ise ülkemizde özellikle perakende ve tüketim ürünleri sektörlerinde kadın yönetici sayısını artırmak ve geliştirmek için faaliyetlerini sürdürüyor.
LEAD Network Türkiye, bu önemli konuyu “50 = 50 İçin El Ele” temasıyla düzenlenen “Liderlikte Çeşitlilik ve Kapsayıcılık Konferansı”nda bir kez daha masaya yatırdı. 20 Eylül 2023 Çarşamba günü İstanbul Ataşehir’deki Marriott Hotel’de hayata geçirilen organizasyonda, perakende ve FMCG sektörlerinin önemli temsilcileri, önde gelen markalarının CEO ve üst düzey yöneticileri bir araya geldi. Konferansa 108’i kurumsal üye olmak üzere, toplam 1.350 üyeden yaklaşık 550 kişi katılım sağladı.
Kadınların iş dünyasında karşılaştığı zorluklara çözüm arandı.
Organizasyon, ülkemizin önde gelen FMCG ve perakende markalarının CEO’larının toplandığı roundtable etkinliği ile başladı. Workshop’ta; kadın istihdamının her seviyede %50 seviyelerine getirilmesi, kadınların sektör (perakende, FMCG) özelinde karşılaştıkları zorlukların ve gelişiminin neler olduğunun belirlenmesi için yapılması gerekenler tartışıldı ve aksiyon planları görüşüldü.
Konferansa değerli isimlerin konuşma ve sunumları damga vurdu.
Roundtable etkinliğinden hemen sonra Liderlikte Çeşitlilik ve Kapsayıcılık Konferansı’na geçildi. “50 = 50 İçin El Ele” temasıyla düzenlenen konferans, LEAD Network Türkiye Başkanı Aysun Zaman’ın açılış konuşması ile başladı. Ardından LEAD Network Global CEO’su Allyson Zimmermann konuşmasını yapmak üzere kürsüye geldi. Daha sonra Sabancı Üniversitesi Finans Kürsü Başkanı Prof. Dr. Özgür Demirtaş ile Kuşak Araştırmacısı, Yazar ve Universum Türkiye Lideri Evrim Kuran sırasıyla konuşmalarını gerçekleştirdi.
Konferans, LEAD Network Türkiye’nin, sektörün rakamlarını çıkarmak üzere iş birliği yaptığı NielsenIQ Türkiye’nin Genel Müdürü ve Orta Doğu & Afrika Analitik Başkan Yardımcısı Didem Şekerel Erdoğan’ın sunduğu, “Perakendede Kadın Çalışanların Konumu” konulu araştırma sonuçlarının açıklanması ile devam etti. Organizasyonda, Türkiye’de ilk kez FMCG ve perakende sektörü özelinde hazırlanan “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Kılavuzu”nun lansmanı da yapıldı. Konferansa, sektöre yön veren markaların yöneticileri de konuşma ve sunumları ile katkıda bulundu.
“Türkiye, fırsat eşitliğinde 146 ülke içinde 133’üncü sırada.”
LEAD Network Türkiye Yönetim Kurulu’na ve derneğin komitelerinde görev yapan gönüllülere teşekkür ederek konuşmasına başlayan LEAD Network Türkiye Başkanı Aysun Zaman “146 ülkeyi kapsayan, dünya genelinde ekonomi, sağlık, siyaset ve eğitim alanlarındaki toplumsal cinsiyet eşitsizliğini izleyen rapora göre; Türkiye ekonomik katılım ve fırsat eşitliğinde maalesef 133’üncü sırada. Bu da bize gösteriyor ki kurumlarda henüz çeşitlilik ve kapsayıcılık anlamında gelişme kaydedilememiş. Dünya geneline baktığımızda raporun yayınlandığı 2006 senesinden beri sadece %4,1’lik bir iyileşme olduğunu görüyoruz. Bu da bize, tam anlamıyla istenilen seviyeye gelinebilmesi için 131 yıl daha geçmesi gerektiğini gösteriyor. Cumhuriyet’imizin 100’üncü yılını kutlarken bugün, burada kadınların hala sıklıkla karşılaştıkları ön yargıları ve yetenek gelişimindeki engelleri tartışıyor olmak, bizleri aslında derinden yaralıyor. Keşke bunların hiçbirine ihtiyaç duymuyor olsak. Kadınların önündeki cam tavan dediğimiz görünmeyen bariyerlerin, fırsat eşitsizliklerinin, ön yargıların ve olumsuz kalıpların kaldırılması gerekiyor. Biz de bunun için daha fazla eğitim ve tecrübe desteği vererek, kurumlar içinde farkındalık yaratarak, iyi uygulamaları olan kurumların henüz yolun başında olan kurumlara yol göstermesini istiyoruz” dedi.
“Her seviyede 50 - 50 eşitliği yakalamak için konferansta bir araya gelmek harika bir fırsat…’’
Konferans için ülkemize gelen LEAD Network CEO’su Allyson Zimmermann ise yaptığı konuşmada şunları söyledi: “Ortak amacımız olan her seviyede 50 - 50 eşitliği yakalamak için konferansta bir araya geliyor olmak harika bir fırsat… Bu masada olan herkese ihtiyaç duyuyoruz ve başarılı olmak bizim elimizde. Bu etkinliğin bir parçası olmaktan ve böyle bir etkinliğin Türkiye bölümü tarafından gerçekleştiriliyor olmasından heyecan duyuyorum.’’
“Riski yöneten, hayatı yönetir.”
Sabancı Üniversitesi Finans Kürsü Başkanı Prof. Dr. Özgür Demirtaş “Ekonomi, Finans, Para, Gelecek ve Siz” konulu konuşmasında ekonomi, finans, para konularının geleceği ve kişileri nasıl etkilediğine ve şekillendirdiğine değinirken “Riski yöneten, hayatı yönetir" mesajını verdi.
Evrim Kuran; çeşitlilik, hakkaniyet ve kapsayıcılık hakkında konuştu.
Konferansın konuşmacıları arasında yer alan Kuşak Araştırmacısı, Yazar ve Universum Türkiye Lideri Evrim Kuran, daha eşit bir yaşamın ön koşulu olan farklılıklarımızı kucaklamanın ve birbirimizi anlamaya giden yolda hakkaniyetin önemini anlattığı konuşmasında, Türkiye'den ve dünyadan çeşitli araştırma bulgularını paylaştı ve ayrımcılıklarla mücadeledeki araçlarımızın neler olabileceğinin altını çizdi.
“%50 kadın istihdam hedefine ulaşmak için daha çok yolumuz var.”
Konferansta NielsenIQ Türkiye Genel Müdürü ve Orta Doğu & Afrika Analitik Başkan Yardımcısı Didem Şekerel Erdoğan da LEAD Network Türkiye adına yaptıkları “Perakendede Kadın Çalışanların Konumu” konulu araştırmanın sonuçlarını açıkladı. Araştırmaya katılan üye firmalar içinde kadın istihdam etme oranının %37 olduğunu söyleyen Didem Şekerel Erdoğan “Bu oran, Türkiye ortalamasının üstünde olmasına rağmen, %50 kadın istihdam hedefine ulaşmak için daha gidilecek yolumuz olduğunu gösteriyor.” dedi. Şekerel Erdoğan; “Araştırmaya katılan her 5 firmadan sadece 1'i kadın çalışanlara özel kariyer geliştirme programı sunuyor. Bu programların artırılması, farklı kariyer fırsatları nedeniyle işten ayrılan kadın çalışan oranının (%52) düşmesine katkı sağlayacaktır” dedi. Araştırmada 2021 senesi içinde işe alınan ortalama 670 kişiden 294’ünün, diğer bir ifade ile her 10 kişiden 4’ünün kadın olması dikkati çekti.
Türkiye’de ilk kez “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Kılavuzu” hazırlandı…
Konferansta, LEAD Network Türkiye’ye üye şirketlerde kadın yöneticilerin kariyerlerini eşit fırsatlarla geliştirmelerini desteklemek amacıyla hazırlanan “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Kılavuzu”nun da lansmanı yapıldı. Kılavuz; toplumsal cinsiyet eşitliği odağında çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılık çalışmalarının yürütülmesi için teori ve pratiği birleştiren bir kaynak niteliği taşıyor. Kılavuzda; toplumsal cinsiyet eşitliği kültürünün geliştirilmesi ve sürdürülebilir olması için yapılması gerekenler anlatılırken, üye şirketlere bir yol haritası çiziliyor.
LEAD Network Türkiye Hakkında
Perakende ve tüketici malları sektöründe çalışan, üst düzey kadın çalışanlar odaklı, ilk ve tek kar amacı gütmeyen dernek statüsünde olan LEAD Network’ün; 44’ü aşkın ülkeden 18.000’i aşan üyesi bulunuyor. 2017 yılında Türkiye Chapter olarak faaliyete başlayan LEAD Network Türkiye; A101, ABC Deterjan, Ajinomoto, Aksan Kozmetik, Anadolu Grubu, Anadolu Efes, Alişan Logistics, Amazon, Arçelik Türkiye, Aroma, Arzum, Atasun Optik, Avon, Barilla, Barry Callebout, Bayer, Bel Groupe, Bizim Toptan, Boyner Grup, Burda Bebek, Brita Türkiye, Cargill, Carl Kühne, Carrefoursa, Chep Türkiye, Coca-Cola İçecek, Colgate-Palmolive, Cook, Danone, Dominos, Dr. Oetker, DHL, Duracell, Düzey, Dydo Drinco, Eczacıbaşı, Ekolfood, Esfa Grup, Ekaterra, Emekyağ, ETİ, Experteam, Ferrero, Getir, Gittigidiyor, Givaudan, GroupeSEB, Haleon, HARIBO, Hayat Kimya, Henkel, Hepsiburada, Hero Baby, HMK, Humm, İstegelsin, Johnson & Johnson, Karmagrup, Kellogs, Kidzania,KFC Türkiye, Kimberly-Clark, Komili, Koroplast, Koruma Temizlik, Koton, Kraftheinz, La Lorraine, Lila Group, Little Ceasers, L’oreal Türkiye, Man Power, Mars, McDonald’s, MediaMarkt, Metro, Migros, Mondelez, MR DIY, Nestle, Netlog, Nielsen, Nivea Beiersdorf, Obase, Olmuksan, Onur Market, Ova Gıda, Özay Hukuk Bürosu, PepsiCo, Perfetti Van Melle, Pernod Ricard, Philip Morris, Pladis, Procter & Gamble, Provel, Reckitt, Reed, Sapro, SJ Johnson, Securitas, Sendeo, Shell, Tchibo Türkiye, Teknosa, Unilever, Uno tarafından kurumsal olarak da destekleniyor.
Dernek hakkında detaylı bilgi için: www.leadturkey.net
EHA