Emek Partisi İstanbul Milletvekili İskender Bayhan, Borusan Lojistik’in Bursa Gemlik’te bulunan limanında Liman-İş sendikasına üye oldukları gerekçesiyle işten çıkarılan işçilerin yaşadığı hak kaybını Meclis gündemine getirdi.
Gemlik Port’ta çalışan 4 işçinin İş Kanunu’nun 25/II. maddesine denk gelen 42-50 arasındaki kodlarla işten çıkarıldığına değinen Bayhan, “Bakanlığınıza bağlı müfettişler işverenin tek taraflı bildirimi ile tazminatsız işten çıkarmaya yol açan işten çıkış kodlarının kullanımını denetlemişler midir?” diye sordu.
Bayhan, çıkış kodunu keyfince bildirme yetkisi eline verilen patronların bu gücü işçilere karşı sendikal örgütlenmenin de önünü kesmek üzere kullandığını vurguladı. İşçilerin baskı, tehdit ve mobbing yoluyla yıldırılmaya çalışıldığını ifade eden Bayhan, “Sendikal örgütlenme sürecinde işçilerin fiilen örgütlenmelerini engelleyen düzenleme ve uygulamalara dönük olarak Bakanlığınız bir denetleme ve soruşturma süreci başlatmış mıdır?” sorusunu Bakan Işıkhan’a yöneltti.
GEMLİK LİMANINDAN İSRAİL’E BORU TAŞINIYOR
Bölgenin en hızlı ve verimli limanı olmakla övünen, liman kapasitesini artırma projeleri ile gündemde yer tutan ve 2023 yılını 684 milyon dolar ciro ile kapattıklarını ifade eden Borusan Lojistik’te çalışan işçilerin ağır çalışma koşulları, mobbing ve işten çıkarmalarla boğuştuğuna dikkat çeken Bayhan, Gemlik limanının İsrail’e üretilen boruları taşımak için kullanıldığının da altını çizdi.
Gemlik limanında çalışan işçiler iş kanunu ile çelişecek şekilde 12 saatin üzerinde gece mesaisi yapmakta ve dinlenme olmaksızın sonraki vardiyada çalışmaya devam ettirildiğine değinen Bayhan, bu durumun işçi sağlığı ve iş güvenliği risklerini artırarak olası yaralanma ve iş cinayetlerinin de önünü açtığına değindi. Bayhan, “Bakanlığınız 4857 sayılı İş Kanunu’nun 104. maddesi gereğince Borusan Lojistik’e bağlı Gemlik limanına gece çalışması için bir ceza, yaptırım ya da hukuki bir işlem uygulamış mıdır?” diye sordu.
EHA - Yılmaz Efe - Bursa